לינק: תכנית כישורים לסחר מקוון

אוכלוסיות יעד: 

אוכלוסיות מסורתיות או מרוחקות גיאוגרפית / חברתית, המודרות משוק העבודה. ביניהן' אנשים מהחברה הערבית, החברה החרדית, אנשים עם מוגבלות, בני 45 ומעלה ואוכלוסיות רווחה

שלב פיתוח: 
הטמעה (A)
שותפים: 

משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, תשתיות תעסוקה (מרכזי ריאן), תכניות תעסוקה (חנוך, למרחק), רשויות מקומיות 

מוקדי פעילות: 

ירכא (דרוזים), סכנין (חברה ערבית), ירושלים (תכנית חנוך), רחובות (תכנית למרחק), ביר אל מכסור (בדואים צפון), רהט (בדואים דרום). בעתיד: ירושלים (נוסף), אילת ונצרת

על התכנית: 

תוכנית ״לינק" פותחה כחלק מהמענים לאתגרים של עולם העבודה העתידי, שמאופיין בשינויים מהירים ובגמישות הולכת וגוברת בדפוסי התעסוקה. ההתפתחות והחדשנות הטכנולוגית המהירה יוצרות משרות חדשות בקצב מהיר, ומתפתחת האפשרות לעבודה גמישה, שאינה תלויה במיקום גיאוגרפי, בשעות עבודה סדורות וביחסי עובד מעביד מסורתיים. במסגרת זאת, הולך ומתבסס תחום הסחר המקוון (E- commerce) כתחום בולט המתפתח במהירות ותופס תאוצה.

כיום, קיים בישראל פער דיגיטלי בין אוכלוסיות שונות, בעיקר בין אוכלוסיות המצויות במרכז הארץ לבין אוכלוסיות הנמצאות בפריפריה גאוגרפית וחברתית, שלהן נגישות נמוכה יחסית לתשתיות טכנולוגיות מתקדמות וכן מאופיינות במיומנות דיגיטלית וטכנולוגית נמוכה יחסית בהשוואה לאוכלוסיות אחרות. כמחצית מהאוכלוסייה שאינה משתמשת כלל באינטרנט, משתייכת לחברה החרדית ולחברה הערבית.

לאור האפשרות הגלומה במסחר המקוון לפרנסה והשתלבות בעולם העבודה, ולאור הנגישות הנמוכה יחסית של אוכלוסיות אלה למשאבים ולידע הדרוש לביצוע מסחר מקוון, פותחה תוכנית לינק, כאשר מטרתה העיקרית היא יצירת הזדמנויות תעסוקה חדשות, גמישות ומתקדמות לאוכלוסיות מרוחקות משוק העבודה, והתגברות על חסמי מרחק, זמן ונגישות, ליצירת מוביליות כלכלית עבורן.

התוכנית חושפת את המשתתפים לתחום המסחר המקוון, מקנה ידע מקצועי וכלים לעבודה בתחום, מקנה ומפתחת מיומנויות וכישורים נדרשים למקצוע, וכן מאפשרת פיתוח של קשרים עסקיים וקהילה עסקית תומכת.

ייחודיותה של התוכנית בהיותה תוכנית רחבה, הוליסטית ומתמשכת. ייחודיות זו באה לידי ביטוי במספר מאפיינים מרכזיים:

1. רכישת ופיתוח כישורים נדרשים לעבודה עצמאית במסחר מקוון, לצד הקניית הידע. (בין אלה: ניהול עצמי, תקשורת ועבודת צוות, ניתוח ועיבוד נתונים, פרוקאטיביות, אנגלית מקצועית ועוד).

2. יצירת קבוצה עסקית הנותנת מענה לצרכים שונים של חברי הקבוצה באמצעות יכולות הליבה של משתתפיה, בהקשר לפעילותם העסקית. באופן זה כל אחד מהמשתתפים תורם מעצמו ונתרם מאחרים (למשל: אנגלית שיווקית, הבנה מסחרית, התנהלות מול רשויות מס, יכולות פיננסיות, קשרים ועוד).

3. יצירת קהילה עסקית המחוברת לקהילה המקומית, על ידי הנגשת ספקים ויצירת הזדמנויות עסקיות בקהילה.

4. יצירת שיתופי פעולה עסקיים ויזמות ועידוד יזמות משותפת בין משתתפי התוכנית על ידי מתן ליווי עסקי ותמריצים ממשלתיים.

5. הובלת התהליך וליווי צמוד ומתמשך של המשתתפים, על כל היבטי ההכשרה, על ידי מוביל קהילה.  מוביל הקהילה מתכלל את כל ההיבטים הקשורים להתפתחות המשתתף, ונותן מעטפת מקצועית, גם בהיבט אישי וגם בהקשר קבוצתי-קהילתי.

 

התוכנית מתפרסת על פני כשבעה חודשים. שלושת החודשים הראשונים מוקדשים להכשרה שעיקרה רכישת ידע בתחום המסחר המקוון, פיתוח כישורים ופיתוח מודעות לכישורים נדרשים. ארבעת החודשים הבאים מוקדשים לפעילות עסקית פרטנית ומשותפת של חברי הקבוצה, בדגש על קבוצות הפועלות יחד, לקידום אינטרסים עסקיים משותפים, ולקידום קשרים עסקיים עם הקהילה אליה הם משתייכים.

התוכנית פועלת התוכנית בשלושה צירים, אשר יחד נותנים מענה להתפתחות המקצועית והעסקית של הפרט המשתתף בתוכנית:

  1. E-skills כישורים: פיתוח מיומנויות לעבודה כסוחר מקוון וכישורי מסוגלות תעסוקתית info-icon, בהתבסס על מודל   I PRO. דגש על פרואקטיביות ומוטיבציה, מיומנויות ניהול עצמי, תקשורת, יצירת שיתופי פעולה ועובדת צוות (networking) ומיתוג אישי.

  2. E-commerce ידע מקצועי: חשיפה והיכרות עם עולם המסחר המקוון ומושגים מרכזיים, היכרות עם  פלטפורמות מרכזיות, שלבים בניהול תהליך מכירה, שירות לקוחות ועוד.

  3. E-community קהילה עסקית: פיתוח מודעות לאפשרויות וליתרונות של קשרים עסקיים, יצירת קשרים עסקיים בין משתתפי התוכנית והתאגדות קבוצתית סביב מודלים עסקיים, איגום משאבים בצריכת שירותים, שיתוף ידע, למידת עמיתים ותמיכה.

מה מיוחד בתכנית הזאת?

תכנית "לינק" הינה תוכנית חדשנית, שמציעה בשונה מהתוכניות האחרות, מענה הוליסטי רחב ומתמשך לצרכי העבודה של סוחר מקוון, לאורך כל שנת פעילותו הראשונה,  מההכשרה ועד לפעילות עסקית.

סיפור הצלחה: 
איך זה עובד: 

מטרת התכנית

מטרתה העיקרית של תכנית "לינק" היא יצירת הזדמנויות תעסוקה חדשות, גמישות ומתקדמות לאוכלוסיות מרוחקות משוק העבודה, והתגברות על חסמי מרחק, זמן ונגישות, ליצירת מוביליות כלכלית עבורן, בתחום הסחר המקוון (E- commerce) כתחום בולט המתפתח במהירות ותופס תאוצה.

 

מרכיבי התכנית:

תוכנית לינק הינה תוכנית מתמשכת, שאורכה  כשבעה חודשים. התוכנית בנויה בשלושה שלבים, כאשר לכל שלב חשיבות ומשמעות לשלושת אפיקי ההכשרה:

שלב א  - חשיפה, מיונים וקבלה לתכנית: מפגש חשיפה למועמדים פוטנציאליים, שאלון מיון ראשוני, ראיון פרונטלי עם צוות התוכנית (מנהלת התוכנית, מוביל קהילה, נציג התשתית/התכנית בשטח) , משימה אישית או מבחן כישורים והודעה על קבלה/אי קבלה לתוכנית.

שלב ב – הכשרה (שלושה חודשים): קורס בן 16 מפגשים, כ -4 שעות כל מפגש

שלב ג – קהילה עסקית (ארבעה חודשים): פגישות במרחב עבודה משותף, בתדירות של אחת לשבוע או אחת לשבועיים, 3 שעות למפגש

 

צוות ומבנה עבודה

  • מנהלת התוכנית

  • מנהלת הדרכה

  • רכז/ת תוכנית מטעם התוכנית או מטעם התשתית

  • מנהל תשתית/ מנהל תוכנית

  • מנחה מקצועי

  • מוביל קהילה

 

התכנית במספרים

מתחילת התכנית ב- 2018, נפתחו 4 קבוצות (מעבר לפיילוט), בהן השתתפו 100 איש. ב-2019 יפתחו 4 קבוצות נוספות.

צור קשר: 
מנהלת התכנית מיכל תימור. מייל: michal.timor@ald.co.il