סיפתח: שילוב תעסוקתי איכותי של סטודנטים ואקדמאים עם מוגבלות

אוכלוסיות יעד: 
  • סטודנטים עם מוגבלות לקראת סיום הלימודים וכן בוגרים טריים עם 20% נכות ומעלה, המעוניינים בעזרה בהשתלבות בעבודה שהולמת את השכלתם וכישוריהם.

  • צוותים של מרכזי תמיכה וקריירה במכללות ובאוניברסיטאות אשר מקבלים הדרכה וייעוץ בנושא תעסוקת אקדמאים עם מוגבלות.

שלב פיתוח: 
יישום (N)
שותפים: 

משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.

מוקדי פעילות: 

האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת חיפה, מכללת עמק יזרעאל, אוניברסיטת בן גוריון בנגב, המכללה האקדמית אחווה, מכללת ספיר, אוניברסיטת אריאל בשומרון, המכון הטכנולוגי בחולון (HIT), הקריה האקדמית אונו והמסלול האקדמי המכללה למנהל בראשון לציון. כמו כן, ניתן מענה של ליווי מרחוק במתכונת מתוקשבת למוסדות אקדמאים נוספים.

על התכנית: 

תוכנית סיפתח, הפועלת משנת 2016, פותחה על מנת ליצור חוליה מקשרת במעבר שבין הלימודים באקדמיה לשלב התעסוקה, עבור אנשים עם מוגבלות אשר קיבלו הכרה מעל 20% נכות. מניתוח נתוני משרד הכלכלה משנת 2013, עולה כי שיעורי התעסוקה של אנשים עם מוגבלות, בגילאי 25-64 בעלי השכלה אקדמית עומדים על 74.3%, וזאת לעומת  88.2% בקרב אקדמאים ללא מוגבלות. למרות הגידול במספר הסטודנטים עם מוגבלות בהשכלה גבוהה ובתכניות הכשרה, עלייה זו באה לידי ביטוי באופן מוגבל בשוק העבודה.

ממצאי מחקרים מצביעים על כך שמספר שנות הלימוד הוא בין המנבאים החשובים בשילוב אנשים עם מוגבלות במעגל העבודה. למידה ממודלים בעולם הביאה להבנה כי נדרש פיתוח של שירות רב-נכותי ייחודי שייתן מענה מלא לצורכיהם של סטודנטים עם מוגבלויות ויסייע בהסרת החסמים הרבים  העומדים בפניהם במהלך  ובסיום הלימודים.

לתכנית סיפתח תפיסת עבודה כלל מערכתית, הנותנת מענה לסטודנטים ולבוגרים עם כל סוגי המוגבלויות ומכל קבוצות האוכלוסייה. שילוב סטודנטים בעולם העבודה נעשה, על ידי ליווי אישי מעמיק והצעת מגוון אפשרויות תעסוקה המותאמות לסטודנטים ולבוגרים בתפקידי פתיחה במגזר הפרטי והציבורי. התכנית נועדה לתת כלים ומיומנויות להשתלבות תעסוקתית בקרב סטודנטים ואקדמאים עם מוגבלות, ליצור רצף שירותים במעבר מהאקדמיה לעולם העבודה לאנשים עם מוגבלות וליצור מחוייבות של המוסדות האקדמיים לשילובם בתעסוקה של בוגרים עם מוגבלות.

התכנית פועלת במוסדות להשכלה גבוהה, תחת דיקנאנט הסטודנטים, בשיתוף מרכז קריירה ותמיכה ונגישות אקדמית. רכזי התכנית מלווים באופן פרטני את הסטודנטים עם המוגבלות כבר בתקופת לימודיהם. התכנית נותנת מענה בשלוש נקודות התערבות מרכזיות:
1. משרות סטודנט מקצועיות.
2. שילוב סטודנטים בתכנית התמחות ללא שכר כחלק מנקודות זכות אקדמאיות במהלך הלימודים או במשרות התמחות בשכר שהן חלק ממסלול הכשרה (משפטים / ראיית חשבון / הוראה).
3. משרות פתיחה לבוגרים טריים.

התמחויות

תכנית סיפתח פועלת במטרה לזהות צרכים וחסמים ייחודים בקרב האוכלוסייה של סטודנטים ואקדמאים עם מוגבלות. האתגרים העומדים בפני המשתתפים שלנו בשוק העבודה ובאיתור משרות התמחות הביאו אותנו להבנה כי צריך לפתח מענה ייחודי במסגרת הליווי שאינו ניתן בארץ בתכניות תעסוקתיות אחרות שמלוות אנשים עם מוגבלות. הסיוע הניתן במסגרת התכנית נותן מענה לסטודנטים הלומדים במקצועות המחייבים התמחות כגון עריכת דין, ראיית חשבון והוראה וכן פיתוח מסגרות התמחות/פרקטיקום במסגרת הלימודים עבור מלגות או נקודות זכות. שני סוגי ההתמחות מאפשרים לסטודנט לרכוש ידע וניסיון, התנסות במקום עבודה ובניית רשתות חברתיות אשר יקדמו את שילובו במשרה מקצועית בסיום לימודיו.

 

מה מיוחד בתכנית הזאת?

  • הכוון לשילוב תעסוקתי: עבודה סטודנטיאלית מקצועית/חלקית, משרות פתיחה לבוגרים, התמחויות בשכר (סטאז') והתמחות שלא בשכר לצורך צבירת ניסיון תעסוקתי.

  • איתור הסטודנטים עוד במהלך לימודיהם, וחיזוק הניסיון התעסוקתי טרם סיום לימודים.

  • קידום בוגרים עובדים של המוסד בהשמה תואמת השכלה וכישורים.

  • ליווי והכוונת הסטודנטים להיכרות וצריכת שירותים קיימים בתוך מוסד הלימוד לדוגמה: ימי זרקור, סדנאות קריירה, טכנולוגיות מסייעות ועוד.

  • השפעה מערכתית על המוסד האקדמי באמצעות ייזום ושותפות באירועי שיא במהלך השנה האקדמית.

סיפור הצלחה: 

שמואל, בן 34, סטודנט שנה ג' לתואר ראשון במשפטים בקריה האקדמית אונו. בעקבות תאונת דרכים קשה שעבר לפני כ 9 שנים מתנייד בכיסא גלגלים או בקביים. נכנס לתכנית סיפתח עם מוטיבציה גבוהה מאוד להצליח בלימודים ולצבור ניסיון תעסוקתי משפטי, על מנת לעסוק לבסוף כעורך דין.

 

בתחילת התהליך, הוא עבד במחלקה המשפטית של חברת יזמות ובנייה, אך ללא שכר. מבחינתו, היה זה מקום לרכוש ניסיון ואולי, בעתיד, להמשיך כעובד שכיר. חברה זו רכשה עבורו אביזרי התאמה שהיה צריך לעבודתו - מסך מוגדל וכיסא מותאם. עם הכניסה לתכנית מטרתו הייתה להגדיל את טווח ההזדמנויות לעבודת סטודנט בשכר בתחום המשפטים. שמואל הגיע לתהליך כשהוא מודע לאתגרים שניצבים בפניו, אך חזר והדגיש כי המוגבלות לא מהווה עבורו חסם וכי מבחינתו השמיים הם הגבול: "למקום שאני מסמן, אני אגיע גם בזחילה אם צריך".

 

בתהליך הליווי, רכזת התכנית ליוותה את שמואל סביב תרגול מיומנויות של חיפוש עבודה והכנה לראיונות עבודה. בנוסף עלה מהפגישות כי יש צורך בבחינה מעמיקה יותר של סוג ההתאמות להן הוא זקוק במקום עבודה, ובהתאם לגבש איך, מה ובאיזה שלב מבקשים מהמעסיק.  בהקשר זה הייתה עבודה משותפת עם רכזת טכנולוגיות מסייעות של מרכז תמיכה ונגישות אקדמית מהקריה האקדמית אונו, אשר בחנה יחד עם שמואל לאיזה אביזרים והתאמות הוא זקוק על מנת שיוכל ללמוד כהלכה. מהמלצותיה, הרכזת ושמואל גזרו את ההתאמות והאביזרים להם שמואל זקוק גם במקום עבודה. לאורך התהליך שמואל הביע נכונות ורצון רב שהלך וגבר להתאמן על מיומנויות אלו ולהגדיל את סיכוייו למצוא עבודה אשר הולמת את כישוריו ושאיפותיו.

בנוסף ובמקביל, נעשתה עבודה רוחבית מקיפה של תכנית סיפתח עם אחראית ייצוג הולם של משרד המשפטים סביב התאמות בתהליך המיון והקליטה למשרות אליהן שמואל הגיש מועמדות.

 

ניכר כי המוטיבציה הגבוהה, הכריזמה ועבודת התרגול של שמואל על מיומנויות חיפוש עבודה שונות, לצד עבודה רוחבית שוטפת של התכנית אל מול גורמים מסייעים או שותפים, בהקשר של התאמות וקליטה של עובד עם מוגבלות הוכיחו את עצמם וכיום שמואל מועסק כעובד מן המניין במחלקה הכלכלית של משרד המשפטים, ולדבריו - הוא מרוצה מאוד ושואף להמשיך את תקופת ההתמחות ודרכו המקצועית במקום עבודתו ובמשרד המשפטים.  

איך זה עובד: 

מטרת התכנית:

הגדלת היקף הסטודנטים והאקדמאים עם מוגבלות, המועסקים בתעסוקה ההולמת את השכלתם ואת כישוריהם, באמצעות:

  • יצירת רצף שירותים לאנשים עם מוגבלות במעבר מהאקדמיה לעולם העבודה.

  • הגברת המחויבות בקרב מוסדות אקדמיים לשילובם בתעסוקה של בוגרים עם מוגבלות.

  • העלאת המודעות והמאמצים האקטיביים של עסקים לשילוב אקדמאים עם מוגבלות.

מודל ויזואלי לתכנית:

מרכיבי התכנית:

1.   ליווי פרטני להשמה בעבודה סטודנטיאלית בתחום הלימודים או בעבודה לקראת סיום התואר.

2.   מפגשי מידע לסטודנטים עם מוגבלות בנושא תעסוקה, במוסדות האקדמאים.

3.  עבודה רציפה ושוטפת עם מרכז תמיכה ונגישות אקדמית ומרכזי קריירה במוסדות האקדמאים בייזום ובארגון פעילויות, ימי שיא, ימי למידה יעודים לצוותים והדרכה בנושא תעסוקת אנשים עם מוגבלות.

4.   סדנאות הכנה לעולם העבודה.

5.   בניית מערך התמחויות כחלק מתכנית הלימודים או כתכנית ייעודית נוספת

6.   מנטורינג של מעסיקים.

7.   פיתוח מודל העסקה פנימי.

 

צוות ומבנה עבודה:

  • מנהלת תוכנית ארצית

  • מנהלת הדרכה

  • 7 רכזות תעסוקה לפי אזורים ומוסדות אקדמיים

  • רכז מנטורינג

התכנית במספרים:

מעודכן לנובמבר 2017:

  • מספר משתתפים: 212, 122 גברים ו-90 נשים.
  • השמה:  52% ממשתתפי התוכנית הושמו בעבודה.
צור קשר: 
מנהלת התכנית: לינה זילברברג linaz@jdcnet.org