עסק שווה: קידום תעסוקה אקדמית ומקצועית של אנשים עם מוגבלות בהובלת המגזר העסקי

אוכלוסיות יעד: 

חברות מעל 200 עובדים, בסקטורים הבאים: היי-טק, פיננסים, ביטוח ותקשורת, באזור המרכז (חדרה-גדרה). דגש על משרות לאקדמאים ומשרות מקצועיות

שלב פיתוח: 
הטמעה (A)
שותפים: 

משרד העבודה והרווחה – המטה לשילוב אנשים עם מוגבלות, קרן משפחת רודרמן, מיטב דש

מוקדי פעילות: 

חברות גדולות במרכז הארץ

על התכנית: 

לתכנית "עסק שווה" מספר מאפיינים ייחודיים: התכנית מתמקדת ומתמחה בליווי מעסיקים גדולים (מעל 200 עובדים) בתחומי ההייטק, פיננסים, ביטוח ותקשורת. הרקע של צוות המיזם הנו מתחום התעסוקה וכולל היכרות מעמיקה והבנה של המגזר העסקי. מעבר לליווי הפרטני של הארגון, התכנית פועלת לרתום את המגזר העסקי להובלת הנושא של תעסוקת אנשים עם מוגבלות, ע"י הקמה של רשת של אנשי עסקים שיקדמו את המודעות הציבורית לנושא. כמו כן, פועלת התכנית לשינוי עמדות באמצעות התקשורת, ע"י פרסומים של מאמרים, קידום אייטמים ברדיו ובטלוויזיה, קמפיין תקשורתי ועוד.

תכנית עסק שווה נועדה להעלות את שיעור ההעסקה של אנשים עם מוגבלות, במיוחד במשרות אקדמאיות ומקצועיות. התכנית פותחה בעקבות הקושי בקליטת עובדים עם מוגבלות בקרב עסקים גדולים, וחוסר מודעות בקרב מעסיקים אלה לאפשרויות, ליתרונות ולהזדמנויות הגלומות בהעסקת אנשים עם מוגבלות.

התכנית מלווה את המעסיקים במפגש עם השירותים, האפשרויות וגורמי הסיוע הקיימים בתחום העסקת אנשים עם מוגבלות.

התכנית פועלת בשלושה מישורים:

1.  עבודה עם מעסיקים

העבודה עם המעסיקים כוללת שני שלבים: פתיחת דלתות – פנייה למנכ"לים ולבעלי חברות, ושלב שני -  קידום העסקת אנשים עם מוגבלות בחברה – עבודה שוטפת עם משאבי אנוש, דרגי מטה, מנהלי דרגי ביניים והנהלות.

2. יצירת רשתות מעסיקים

בניית רשת של אנשי עסקים ומנכ"לים שתקדם תעסוקת אנשים עם מוגבלות. הפעילות כוללת מפגשי למידה למנהלי משאבי אנוש, גיוס והשמה – הקניית כלים, למידת עמיתים ופעילות לשינוי מודעות.

3. שינוי מודעות

התהליך כולל קמפיין תקשורתי ומתן אות הכרה לעסק מוביל בתחום.

 

מה מיוחד בתכנית הזאת?

תכנית "עסק שווה" שמה דגש על שילוב אנשים עם מוגבלות במשרות אקדמיות ומקצועיות, מתוך מטרה לשלב את האוכלוסייה במשרות ההולמות את כישוריה, השכלתה ויכולותיה.

סיפור הצלחה: 

סיפור ההצלחה בחברת NESS

מאז היווסדה, חברת נס מעודדת תעסוקה מגוונת וקלטה לשורותיה עובדים עם מוגבלות, אם כי ללא מעקב ובקרה מנוהלים בנושא. בשנה האחרונה הוחלט לשים דגש בחברה על קליטת עובדים עם מוגבלות וזאת בליווי מיזם "עסק שווה".  מאז שילוב המיזם בחברת נס, שולבו בחברה 11 אנשים עם מוגבלות. כל עובד שנקלט זוכה לקשב רב מהמנהלים, ממנהלות משאבי אנוש ומהאחראית על קליטת אנשים עם מוגבלות בחברה. גיוס אנשים עם מוגבלות הפך לחלק בלתי נפרד מתכנית היעדים השנתית של מנהלות משאבי האנוש ושל החברה כולה.
נס הינה חברת שירותי מערכות המידע מהמובילות בישראל, המונה כיום כ 3,000 עובדים. החברה עוסקת בעיקר בשירותי מיקור חוץ, פיתוח ושילוב מערכות, פתרונות בעולמות ה-SAP, בדיקות, הדרכות והטמעות,  מרכזי שירות ותמיכה , מומחי ידע ויועצים.
התהליך החל בבניית תשתית פנים ארגונית לקידום הנושא:
בתחילת התהליך גובשה תכנית עבודה מקיפה. התכנית, שנכנסה לתוקף ביוני 2017, כללה:
1. מינוי אחראית על תעסוקת עובדים עם מוגבלות בחברה, הגדרת תפקידה ותקשור המינוי לכלל עובדי החברה.
2. הדרכות למנהלים בחברה:  הנהלת החברה, לצוות משאבי אנוש ולצוותי הגיוס.
3. הצגת הנושא בישיבות הנהלה מורחבות של קווי העסקים ורתימת המנהלים לשילוב עובדים עם מוגבלות.
4. כתיבת נוהל עבודה בתחומי הגיוס והקליטה. הנוהל מתייחס לכלל התהליכים בחברה.
5. הגדרת יעדים ברורים לשילוב עובדים עם מוגבלות כחלק מתוכנית העבודה והטמעתם לתכנית היעדים השנתית של מחלקת משאבי אנוש.
תהליך ההצלחה:
הצעד הראשון בהצלחת התהליך, היה בחיבור המשמעותי של העובדת שנבחרה לתפקיד האחראית על המהלך בחברה, ופעילותה לקידום נושא בצורה אקטיבית ומשמעותית. המעורבות הרבה, ההתעקשות והרצון להטמיע את הנושא בכל החברה וללא פשרות,  יצרה חשיפה של הנושא בכל הדרגים ואפשר לרתום את כל המעורבים בדבר.
בתחילת התהליך  עלו אתגרים רבים ומידה מסויימת של ספק ביחס להצלחתו, אולם כיום, ישנה עלייה משמעותית בהבנה ובהכלה של התהליך כולו, ובשילוב עובדים עם מוגבלות בתפקידים משמעותיים.
ניכר כי אצל מרבית המנהלים בחברה חל שינוי בפתיחות ובעמדות כלפי תעסוקה מקצועית ואקדמית של אנשים עם מוגבלות, ונרשמה פריצת דרך תודעתית. עירית דקל, מנהלת עסקית בחטיבת הבדיקות של נס שקלטה במהלך השנה החולפת 3 עובדים עם מוגבלות  מספרת:
"אני רואה חשיבות גדולה בהעסקת עובדים עם מוגבלויות הן מהפן המקצועי, בו אנו מקבלים עובדים עם רמת מוטיבציה גבוהה ורצון עז להוכיח שמגיעה להם הזדמנות שווה, והן מהפן החברתי, בו העובדים נחשפים לשונה ומגלים אמפטיה והכלה. בסופו של דבר, החברה כולה נשכרת מחוויית ההצלחה של העובד".
גם מחלקת הגיוס פועלת ביתר שאת ובהתאם לנהלים שנקבעו בכדי לשלב עובדים עם מוגבלות, וכל זאת  בשיתוף פעולה צמוד עם האחראית וצוות משאבי האנוש.
לקראת שנת 2018,  תקבע תכנית עבודה שנתית נוספת על מנת להרחיב את הגיוסים ולייצר הצלחות נוספות.

מימין: קרן בן עמי - רכזת אחריות חברתית ואחראית על שילוב ותעסוק עובדים עם מוגבלויות. משמאל: עירית דקל - מנהלת עסקית בחטיבת הבדיקות של נס.

איך זה עובד: 

מטרת התכנית

קידום תעסוקה אקדמית ומקצועית של אנשים עם מוגבלות, בהובלת המגזר העסקי

מודל ויזואלי לתכנית:

מרכיבי התכנית:

לתכנית שלושה מעגלי פעילות:

1. עבודה פרטנית מול החברות:

  • בניית תכנית עבודה מותאמת לפי צרכי החברה

  • הדרכות מקצועיות למנהלים בכל הדרגים

  • פיתוח מודלים עסקיים ייחודיים לכל חברה

  • ריכוז העבודה מול גופים מקצועיים בתחום

  • סיוע באיתור מועמדים עם מוגבלות

2. רשת מעסיקים:

הקמת רשת של מנכ"לים ואנשי עסקים מקרב החברות הגדולות במשק, שירתמו מעסיקים נוספים למהלך ויקדמו את המודעות הציבורית בנושא.

3. שינוי עמדות:

מהלך כולל לשינוי עמדות באמצעות קמפיינים בתקשורת, בניית מדדים ייחודיים לתעסוקת אנשים עם מוגבלות ועוד.

 

צוות ומבנה עבודה

  • 5 רכזות

  • מנהלת

הפעילות נעשית ממשרדי התכנית בפתח תקווה.

 

התכנית במספרים

נתונים מעודכנים ליולי 2017:

  • 49 מעסיקים בליווי

  • 64 הדרכות לדרגים שונים בארגון

  • 138 השמות